Alle samlinger
Betaling og betingelser
FTI Group (5 Vor Flug, BigXtra og FTI Touristik) er konkurs
FTI Group (5 Vor Flug, BigXtra og FTI Touristik) er konkurs
Opdateret i denne uge

FTI Group er desværre begæret konkurs mandag d.3 juni 2024. Her kan du læse lidt mere om hvad du skal gøre hvis du er omfattet konkursen. Læs også med på https://www.fti-group.com/en/insolvency. I kan også følge med på den tyske rejseforsikringsfond (DRSF) hjemmeside, her https://drsf.reise/.

OPDATERING (d.5 juni):

  • Vi er pr. d.5 juni blevet blokeret for adgang til bookingerne. Blokeringen er lavet af FTI. Det betyder, at vi ikke længere kan foretage ændringer i betalingsmetoden. I kan heller ikke tilgå pay.fti.group mere. Begrundelsen er, at det endnu er uklart, om rejsen finder sted.

    OPDATERING (d.6 juni):

  • Vi har skrevet lidt mere i afsnittet "Skal jeg foretage et depositum eller endelig betaling?"

  • Vi har oplevet flere kunder, som har et kreditkort i sin booking, men som FTI ikke bruger til at inddrage penge med. Så det virker til at de er stoppet med at inddrive penge, men vi kan ikke garantere, at det vil være tilfældet i fremtiden og for alle.

OPDATERING (d.7 juni):

OPDATERING (d.10 juni):

  • De fleste store rejsebureauer i Tyskland begynder nu at byde sig til for at overtage FTI rejserne, som bliver annulleret. Vi har lavet en guide til præcist hvordan du I kan gøre gavn af det i skemaet nedenfor.

    OPDATERING (d.13 juni):

  • Har opdateret afsnittet om "Jeg vil gerne aflyse min rejse, er det muligt?" (se nederst på denne side).

    OPDATERING (14. juni):

  • Følgende afsnit er blevet tilføjet: "Hvornår kan jeg begynde at ansøge om at få pengene tilbage hos https://drsf.reise/?"

  • ALLE rejser er fremover aflyst. Du kan frit booke en ny rejse via SkovRejser.dk.

Særtilbud til dem, der er berørt af FTI.

Gælder ved bestilling af en ny pakkerejse med mulighed for sen annullering/ombooking. Gå ind på www.SkovRejser.dk for at se om du kan finde en tilsvarende rejse. Man kan filtrere rejserne sådan at det kun er med specifikke rejsebureauer. Derefter kan du sende linket til det som du vil booke, til [email protected].

Sidst, så spørger den alternative rejsearrangør, om de særlige betingelser gælder for det ønskede tilbud du har sendt.

Arrangør

Bestil

Rejsen

Ombook eller annullere

Omkostninger

Gyldig til

Undtagelser

Gælder for alle (ikke kun for dem, der er berørt af FTI)

Alltours, byebye

Til-og-med d. 15.06.

Til-og-med d. 15. juli

Op til 4 dage før afrejse

€0

Pakkerejser
med charterfly

Dynamiske tilbud (dem der f.eks. hedder noget med "X")

Alltours, byebye

Til-og-med d. 31. juli

Til-og-med d. 31.10.

Op til 28 dage før afrejse

€0

Anex Tour

Til-og-med d.30 juni.

Til-og-med d.31 marts 2025

Kampagne: Flextakst kan bestilles gratis

ombestil op til 10 dage før afrejse

Afbestil op til 14 dage før afrejse

€0 i stedet for €29 pr. person

Pakkerejser

Dynamiske tilbud (dem der f.eks. hedder noget med "X")

x

Gælder kun for FTI bookinger, der allerede er aflyst indtil afrejse den 5. juli.

Coral Travel

Til-og-med d. 30.06.

Ingen begrænsning

Senest 2 dage efter bekræftelse fra FTI på, at den oprindelige rejse finder sted

29 € pr. booking op til 4 dage før afrejse

efterfølgende: 30% af rejsens pris

Pakkerejser med charterfly

Dynamiske tilbud (dem der f.eks. hedder noget med "X")

x

DERTOUR, ITS, MEIERS Weltreisen, Aldiana

Til-og-med d. 17.06.

Til-og-med d. 31.10.

Op til 3 dage før afrejse

€0

Pakkerejser med charterfly til Egypten, Grækenland, De Kanariske Øer, Mallorca, Tyrkiet og Tunesien

Dynamiske tilbud (dem der f.eks. hedder noget med "X")

x

Schauinsland Reisen

Til-og-med d. 30.06.

Ingen begrænsning

Senest 2 dage efter bekræftelse fra FTI på, at den oprindelige rejse finder sted

Max. 20 % (i stedet for 85 %) af rejsens pris

Pakkerejser med charterfly

Langdistancerejser, pakkerejser med rutefly, dynamiske tilbud (SLRD), rejser med ændrede afbestillingsbetingelser

x

TUI, airtours

Til-og-med d. 14.06.

Til-og-med d. 25. juni
(sidste ankomstdato)

Op til 4 dage før afrejse

€0

Pakkerejser med charterfly

Dynamiske tilbud (dem der f.eks. hedder noget med "X")

Hvad sker der med min bestilte rejse?

At indlede en konkursbehandling betyder ikke automatisk, at din rejse bliver aflyst. Den foreløbige insolvensadministrator, ledelsen i rejseselskabet og insolvensforsikringsselskabet beslutter i fællesskab, hvilke rejser der skal finde sted, og hvilke der skal aflyses. Det er muligt, at din rejse bliver gennemført af en anden udbyder eller direkte gennem insolvensforsikringen. Hvis din rejse bliver aflyst eller ændret, vil du normalt modtage en direkte meddelelse på e-mail fra rejsearrangøren, insolvensadministratoren eller insolvensforsikringsselskabet inden for få dage. Vi beder om din tålmodighed og anbefaler, at du holder øje med aktuelle informationer på rejsearrangørens hjemmeside.

Hvad gør jeg, hvis min bestilte rejse ikke bliver aflyst?

Så længe rejsen ikke afbestilles af arrangøren, forbliver rejsekontrakten gældende som aftalt. Uanset konkursen har du dog altid mulighed for selv at afbestille rejsen, og du vil i så fald pådrage dig de i kontrakten angivne afbestillingsgebyrer.Hvis du ikke beslutter dig for at aflyse og ikke modtager besked om rejseaflysning, skal du gå ud fra, at turen forløber som planlagt. I dette tilfælde er det vigtigt, at du kommer rettidigt til afgang. Ellers, hvis du ikke tager på en gennemførlig rejse, kan du miste dine krav mod rejsearrangøren, og tilbagebetaling af rejseprisen kan være umulig.

Hvad sker der med mine penge?

Ved bestilling af en pakkerejse skulle rejsearrangøren sikre sig, at et insolvensforsikringsselskab var til rådighed til at refundere dig den betalte rejsepris i tilfælde af insolvens, hvis rejseydelser blev aflyst. Takket være denne lovbestemmelse har du efter bestilling af en pakkerejse direkte ret til refusion fra insolvensforsikringsselskabet, som skal opfylde dette krav umiddelbart efter, at du har gjort det gældende. Bemærk dog, at det normalt kan tage flere uger eller endda måneder, før tilbagebetalingen udstedes.

Hvornår kan jeg begynde at ansøge om at få pengene tilbage hos https://drsf.reise/?

Det er først muligt at registrere eventuelle krav i insolvensen, når der er indledt insolvensbehandling.

Du modtager et kreditorbrev, når insolvensbehandlingen åbnes. Du bedes ikke registrere dit krav, før du har modtaget brevet fra kreditor med den PIN-kode (personligt identifikationsnummer), der er angivet i brevet. Vent venligst, indtil du modtager dette krav. Denne PIN-kode vil lette og fremskynde behandlingen af ​​din skadesregistrering.

Du er allerede i målområdet

Kan jeg fortsætte min ferie uden begrænsninger?

At indlede en konkursbehandling betyder ikke automatisk, at din rejse bliver aflyst. Den foreløbige insolvensbestyrer, rejseselskabets ledelse og insolvensforsikringsselskabet beslutter i fællesskab, hvilke rejser der skal finde sted, og hvilke der skal aflyses. Kontakt venligst din lokale rejseleder. Du kan finde de relevante kontaktoplysninger i dine rejsedokumenter. Derudover efterlades ofte kontaktoplysninger til rejsearrangørens rejseleder i hotellets reception.

Bliver I bedt af hotellet om at betale for jeres ophold, bør I ikke gøre det.

Kommer jeg sikkert hjem?

I princippet kan du stole på, at enten din hjemrejse vil foregå som planlagt, eller at din hjemrejse bliver tilrettelagt som en del af insolvensbehandlingen. For at gøre dette skal du først kontakte din lokale rejseleder. Kontaktoplysningerne kan findes i dine rejsedokumenter, og kontaktoplysninger til rejsearrangørens rejseleder er normalt også tilgængelige i hotellets reception.Du kan også logge ind på dit flyselskabs hjemmeside for at gemme dine kontaktoplysninger for aktuelle flyopdateringer eller for at tjekke flystatus direkte.

Hotellet beder mig betale rejseprisen igen på stedet. Hvordan skal jeg reagere?

I dette tilfælde skal du først kontakte din lokale rejseleder. Du kan finde de relevante kontaktoplysninger i dine rejsedokumenter og normalt også i hotellets reception.

Hvis dette ikke giver en løsning, kan du i første omgang selv betale for hotelopholdet og derefter indsende fakturaen til insolvensforsikringsselskabet.

Du har endnu ikke startet din rejse

Skal jeg starte min kommende rejse?

Hvis din afgang er nært forestående med kort varsel, og du ikke har modtaget nogen meddelelse om, at rejsen er aflyst, skal du gå ud fra, at turen vil foregå som planlagt. Sørg for at ankomme til tiden til afgang. Ellers kan du, hvis du ikke tager på en eventuel rejse, miste dine krav mod rejsearrangøren, ligesom en tilbagebetaling af rejseprisen vil kunne udelukkes, hvis rejsen aflyses senere.Kunder, der endnu ikke har modtaget deres rejsedokumenter fra rejsearrangøren, bedes kontakte os.

Skal jeg foretage et depositum eller endelig betaling?

Rejsekontrakten forbliver i kraft som aftalt, så længe rejsen ikke aflyses. Hvis du ikke har modtaget information om en aflysning, skal du gå ud fra, at rejsen forløber som planlagt. For at beskytte dine rettigheder og undgå afbestillingsomkostninger anbefaler vi, at du foretager depositum og slutbetaling i overensstemmelse med oplysningerne i arrangørens rejsedokumenter. Hvis rejsen kan gennemføres, og du ikke har betalt depositum eller restbetaling, kan der komme rykkere og rejsen kan efterfølgende blive aflyst. I dette tilfælde kan du blive opkrævet afbestillingsgebyrer.

Du har ret til at få dine penge tilbage pga. den tyske rejsegarantifond, men hvis du er utryg ved at betale, så kan man gøre det at man ikke betaler for nuværende og venter på at man får en betalingspåmindelse. På den måde så køber man sig lidt tid indtil FTI har fået et bedre overblik over hvad der kommer til at ske. Det er slet ikke sikkert at FTI overhovedet kommer til at inddrive mere betaling.

Jeg vil gerne aflyse min rejse, er det muligt?

Vi kan ikke se annulleringsgebyrerne for FTI, da har blokeret os adgang til deres system. I skal derfor selv kontakte FTI hvis de ønsker at annullere en booking. I kan afbestille rejsen mod et gebyr i henhold til rejsearrangørens generelle vilkår og betingelser. Send venligst din annulleringsanmodning med anbefalet post til FTI's postadresse hurtigst muligt. Vi fraråder kun at sende en e-mail, da det er usikkert, hvornår denne vil blive behandlet, og du vil desuden have bevis på din annulleringsanmodning med anbefalet post.

Postadressen på FTI Touristik GmbH er:

FTI Touristik GmbH

Landsberger Street 88

D-80339 München

Der er dog to ting, I skal huske på:

Ved en aktivt og bindende annullering, accepterer du afbestillingsomkostningerne og afholder dem selv. Det er usandsynligt, at den tyske rejsegarantifond dækker disse omkostninger, som de ellers vil gøre hvis det er FTI der annullerer rejsen. Vi kan ikke garantere noget, men det er vores erfaring fra tidligere rejsebureauers konkurser, at de kommer til at annullere alle rejserne, hvortil du vil kunne få pengene tilbage.

Besvarede dette dit spørgsmål?